Fra 1998 – 2000 var jeg dagligt projektansvarlig fuldtids i samarbejde med to lærere med hver 10 timer ugentligt for tosprogselever på Højstrupskolen i Odense.
Vi havde ryste sammen- og overlevelsesture hvert år til bondegård i Midtjylland, kanotur på Gudenåen med ud og se, bl.a. Rander Regnskov, Århus gamle by, Jellingstenene, etc.
Gudenå- og bondegårdsture var super til at ryste sammen i gruppen, at flytte fokus fra den rolleplacering den unge have i forvejen og give nye muligheder samt at gøre ting selv, så de oplevede godt at være gode til noget;)
F.eks. regnede det, da vi ankom til vores første resteplads, efter kanosejlads igennem Tange Sø, så wupti op med en presenning, som jeg havde lært det via mit spejdervirke, og der var tørvejr til at snitte i træ.
Jeg snittede en smørekniv, så vi fik lige en snak om at anvende knive, hvad man må, og hvad man ikke må med knive, som afledte mange interessante oplysninger om, hvad der gøres hjemme. Ungerne var super gode til så at tage de samtaler vi have med hjem og samtale om samme vigtige emner, så forældrene faktisk tog dem op, når jeg besøgte hjemmene i Bolbro, Odense.
Se kort over Gudenåen og sejlads i kano.
Se beskrivelse af projektet:
1997-2000 Projekt Blæksprutten Højstrupskolen.
Referencer via links:
Skoleleder
https://www.facebook.com/mathiesen.p
Direkte samarbejde daglig lærer i projektet
https://www.facebook.com/dorte.s.knudsen
Socialrådgiver tilknyttet Højstrupområdet og Højstrupskolen
https://www.facebook.com/kirsten.andersen.77715
Miljøarbejder tilknyttet Området Nord, Nordvest og Vest i Odense samt skolekammerat Tarup Skole
https://www.facebook.com/benny.hansen.319